پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:28 - 1400/07/12

کشور آذربایجان رفتار حسن همجواری را رعایت نکرد/ اخذ حداقل ۱۳۰ دلار از رانندگان ایرانی برای حقوق ورودی جدید

اقتصادی/مدیرکل دفتر ترانزیت و بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: امروز بازدیدی از این مسیر توسط هیات فنی اعزام شده از سوی ایران در حال انجام است و بعد از بازدید هیات ایرانی از مسیر تاتو، درباره نحوه مشارکت ایران در تکمیل این مسیر تصمیم گرفته می‌شود. فعلا در مرحله بازدید میدانی از وضعیت جاده مستقل ارمنستان هستیم.

جواد هدایتی  درباره اخرین وضعیت مرزهای ایران و آذربایجان و عبور کامیون از این مرزهای چهارگانه اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت چهار مرز مشترک ایران و آذربایجان عادی است و با صف کامیونی که منشا آن شیطنت و کارشکنی آذربایجان باشد، مواجه نیستیم.

  • وی ادامه داد: در همان روزهای اول به دلیل اینکه کشور آذربایجان درباره پرداخت عوارض اطلاع‌رسانی نکرده بود، رانندگان ایرانی برای پرداخت این عوارض دچار ابهام بودند یا 120 دلار به همراه نداشتند تمام این عوامل باعث شد که در آن مقطع با صف کامیون پشت مرز آذربایجان در منطقه نوردوز مواجه باشیم اما امروز به یک شرایط تعادلی رسیده‌ایم و شرکت‌های حمل و نقلی و تجار خود را با این موضوع مطابقت دادند.     
  • مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری درباره احتمال تکمیل جاده تاتو (جاده جایگزین گوریس- گاپان) که جاده مستقل ارمنستان محسوب می‌شود، گفت: امروز بازدیدی از این مسیر توسط هیات فنی اعزام شده از سوی ایران در حال انجام است و بعد از بازدید هیات ایرانی از مسیر تاتو، درباره نحوه مشارکت ایران در تکمیل این مسیر تصمیم گرفته می‌شود. فعلا در مرحله بازدید میدانی از وضعیت جاده مستقل ارمنستان هستیم.

هدایتی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر رانندگان ایرانی برای عبور از این مسیر باید چقدر مالیات یا عوارض ورودی بپردازند، اظهار داشت: اینکه درباره پرداخت مالیات صحبت می‌شود، در واقع ترجمه اشتباه است و این هزینه همان عوارض عبور یا ورود به قلمرو است براساس قوانین و مقررات ملی کشور اذربایجان است که ناوگان ایرانی از هر مرزی وارد قلمرو آذربایجان شوند متعهد به پرداخت آن خواهند بود.

وی تاکید کرد: در اینکه آذربایجان مقررات ملی خود را در مرز نوردوز انجام می‌دهد و از کامیون‌های ایرانی عوارض ورودی دریافت می‌کند، مورد بحث نیست. کما اینکه در مرزهای آستارا، بیله سوار و نخجوان هم کامیون های ایرانی این عوارض را پرداخت می‌کنند. برای سه مرز قانون واحدی دارند که رانندگان ایرانی و ناوگان ایرانی آن را رعایت می‌کنند.

  • مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: اما ایا این دریافت عوارض براساس یک رفتار منطقی و متعارف و حسن همجواری بوده‌است؟ جواب خیر است. آذربایجان رفتار متناسب با حسن همجواری را رعایت نکرده است. اگر قرار بر این بود که چنین عوارضی را دریافت کنند، باید از قبل به ایران اعلام می‌کردند که از تاریخی مشخص این مسیر هم مشمول پرداخت عوارض خواهد شد. باید فرصت مناسب به تجار، شرکت‌های حمل و نقلی داده می‌شد که با یک سیستم جدید هماهنگ می‌‍شدند چراکه در نهایت این موضوع باید در قرارداد و تعهدات تجار و فعالان اقتصادی دیده و در نظر گرفته می‌شد.
  • هدایتی افزود:  در حال حاضر عوارض جدید کشور آذربایجان برای مسیر گوریس- گاپان حداقل 130 دلار است که با توجه به نوع خودرو، نوع بار و ... این عدد تغییر می‌کند اما نرخ پایه از 130 دلار برای رفت و 130 دلار برای برگشت شروع می‌شود.  

∎​

منبع: ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین